onsdag 23 juni 2010

Myggakut!!

Myggar är här och de är många och superhungriga!! Den långa, kalla vintern och den kyliga våren har inte orkat att skrämma dem bort. Igår kväll tog jag med mig till skogen en liten sprayflaska med min mygglotion. Det är blixsnabbt att göra och det fungerar bra båda som skydd och som lindring medel. Jag blandar 1 dl vatten med 1 ts olja (solrosolja passar bra) i en flaska med spray munstycke och tillsätter 5 droppar av Kunzea ambigua eteriska olja och 5 droppar av Tea Tree (Melaleuca alternifolia) eteriska olja. Flaskan bör skakas ordentligt varje gång man vill använda lotionen så att olja och vatten blandas på riktigt.
Kunzea ambigua och Tea Tree är växter som finns i Australien och Tasmanien. De är båda naturliga bakteriedödande och sin aromatiska doft håller bort insekter.
Plus är kunzeaolja effektiv som lindrandemedel på bett. Eteriska oljor finns att köpa på nätet. Jag bevarar lotionen i kylskåpet och använder den inom 1-2 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar