tisdag 22 juni 2010

En tvål att ta med till sjöss

Jag vet att jag inte har fantasi när det gäller tvålformer men faktum är att mina fyrkantiga lådor är så praktiska och bekväma att jag helt enkelt glömmer bort "finessen". Men nu är det ju sommaren och det går att leka lite grann med något nytt... Sandformer som jag har hittat i den gamla sandlådan som fanns i trädgården passar perfekt till min kokostvål.

Kokosfett är en magisk ingrediens för alla tvålmakare för att det bidrar till ett fluffigt, krämigt lödder men, eftersom det kan torka huden, försoker jag att inte tillsätta mer än 15-20% i mina recept. Det enda undantaget blir en sommartvål av 100% kokosfett jag brukar ta med mig vid stranden för att den rikligt löddrar sig även när användes i saltvattnet.
I morse tillverkade jag ett recept med
500 gram kokosfett
150 gram vatten
78 gram kaustiksoda


Jag lagade tvålen enligt den vanliga kallprocessen och, när massan blev tjöckare efter bara några sekunder jag hade börjat piska, tillsatte jag 5 ml lavandels eteriska olja.
Kokostvål är riktig vit och det passar så bra i den gulliga sandformer... :)
Till att göra en mildare tvål har jag räknat kaustiksoda av 15%. Kalkylet är så här: kokosfetts fasta värde 0,184 x 500= 92 x (100-15)/100 = 92 x 85 / 100= 78,2

Tänk på säkerhet innan ni börjar att laga tvål! Läs sidan under bloggens rubrik ordentligt och kom ihåg att inte variera en enda prick i receptet om ni inte har lärt er hur kaustiksoda räknas ut. Man hittar en förklaring om doseringen av kaustiksoda och detaljerade instruktioner om kallprocessen i tvålskolan här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar