måndag 15 mars 2010

Allt finns redan i köket!

Köket är verkligen tvålmakares näste! Där finns alltid man behöver till att komma igång med produktionen utan att tomma plånboken med luxiga prylar. Mina grejer består av:
1 digitalvåg
1 rostfri stålgryta (min är 19 cm bred x 15 cm hög och den passar perfekt för 1-2 kg tvålmassan)
1 eldfast skål (Pirex eller Arcopal) när jag löser upp kaustisoda i vattnet
2 st. träbesticker eller vanliga rostfria besticker
1 hårdplast eller porcelin skål till att väga kaustiksoda i
1 stavmixer
1 termometer (min kommer ifrån en mejeri men en vanlig köktermometer räker till. Den får mäta upp till 100°C)

I bland använder jag också en slickepott i silikon och skålar i olika storlek.
Materialet måste tåla luten och värmen till att passa till tvåltillverkningen. Man måste därför undvika grejer som kan spricka, reagera, smälta liksom aluminiun, koppar, plåt, mjuk tunn plast, vanliga glas och tunn porcelin, gjutjärn, järn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar