fredag 12 mars 2010

Så tillverkar man tvål

Olivolja tvål är den enklaste till att börja med. Det krävs inte konstiga ingredienser och processen är lätt att lära sig. När man börjar tillverka tvål hemma, måste man absolut veta hur kaustiksoda behandlas och hur man får skydda sig. Jag har samlat alla informationer i sidan "Tvåltillverkning: läs här innan du börjar" som finns under bloggsrubrik. Läs det nu!

Medelhavet tvål ser ut så här:
1 kg extra vergine olivolja
128 g kaustiksoda
300 g vatten

Steg 1 - Att väga rätt. Jag börjar med att väga noggrant oljan i en rostfri, djup stålgryta sedan väger jag vatten i en eldfast glasskål. Jag klär på mig gummihanskar, skyddsglasögon och en mask och sedan väger jag mycket noggrant kaustiksoda i en annan, vanlig skål.


Steg 2 - Kaustiksodalösning. Jag ställer den elfasta skålen inne i diskhon och, med gummihandskar, skyddsglasögon och mask kvar, häller jag kaustiksoda i vattnet undan för undan medan jag rör långsamt med en träsked. Vattens temperatur stiger up omedelbart under omrörning och ångan kan klia lite i halsen och i näsan men det är inget fara! Jag håller andan en liten stund och går iväg ett par minuter innan jag forsätter att röra lösningen. Sedan lämnar jag luten att kyla i diskhon och forsätter med oljan som får istället värma up.


Steg 3 - Oljan får värma up, kaustiksoda får kyla ned. Jag ställer grytan på plattan och ser till att oljan värmer upp såsmaningom. Temperaturen får inte överstiga 45-50°C. så jag håller koll med en termometer. Luten får också nå ungefär samma temperatur och jag doppar gärna skålen ned i kall vatten till att sätta fart på processen.




Steg 4 - Luten går inne i grytan. När sodalösningen och oljan har nått ungefär samma temperatur (45-50°C.), öser jag lösningen i grytan och börjar vispa med en stavmixer. Jag har kvar gummihanskar, skyddsglasögon och ansiktskydd på mig när jag blandar ingredienser.

Steg 5 - Äpplemoss konsistens eller rands fas. Jag vispar tvålmassan tills den börjar bli tjockare för att fett förtvålas. Efter cirka 5-10 minuter ska massan börja se ut som äpplemos. Man känner att ha nått rätt konsistens när man kan droppa lite massan på ytan och den ligger kvar ovanpå några sekunder innan det försvinner inne. Det ser ut nästan som en rand som stannar kvar ett ögonblick på tvåls yta.
Steg 6 - Inne i formen. När tvålmassan har nått rätt konsistens, häller jag den i en form av hårdplast. Jag anväder former som jag köpte på nätet för några år sedan men vardagliga hårdplastförkpackningar funkar likabra! Glasburkar, bredbar-ost skålar, matbehållare... det finns tusentals former omkring och det är så roligt att leta efter dem!

Steg 7. Strax under täcket. Till sist, täcker jag formen med en filt till att fånga in värmen och låt tvålen vila ett dygn. Efter två eller tre dagar är tvål färdig att tas ur formen och att skära i biten. Om det sitter fast i formen, brukar jag ställa den i frysen på två timmar så att det blir lättare att släppa. Tvålen får mogna ordentligt på 4-6 veckor innan man kan använda den. På så sätt blir den hårdare och godare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar