fredag 12 mars 2010

Kallprocessen, första kärlek

På italienska säger man att "första kärlek aldrig glommas bort" och det stämmer även i mitt förhållande med tvålen! Kallprocessen använde jag till att tillverka min första omgång av tvål och sedan har den alltid varit min favorit. Man får bara blanda alla ingredienser tillsammas i en viss ordning, hälla massan i en form, svepa formen in en filt och efter en dygn... ta-da!... tvålen är färdig.
Jo, man gnäller ibland för att det ska ta ytterligare några veckor - ungefär 4-6 - till att tvålen är ordentligt torkat men jag tycker att väntan tjänar sin lön i alla fall. Kallprocessen är så lätt att lära sig och det passar nyböriare perfekt.
Tvålen framställas av en kemisk reaktion mellan oljor och kaustiksoda som har blivit löst i vattnet. Reaktionen i själv framställer energin som räker till att förvandla ingredienser i ett nytt ämne som man kallas för tvål. Man måste bara se till att energin inte försvinner i luften utan att det håller kvar i formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar