onsdag 4 augusti 2010

Druvkärnsolja tvål

Min senaste tvål innehåller druvkärnsolja och har 8% soda rabatt. Jag är vana vid att minska sodas mängd av ungefär 5-6% men jag vill börja sperimentera med större rabatter och ser hur det blir. Som vanligt har jag ställt tvålarna i tvättstugan men fukt i rummet har blivit ganska hög efter några dagar av regn så att tvålen har inte än orkat torka ordentligt. Den svetter på grund av kombinationen mellan fukt i luften och den varma temperaturen. Hemtillverkade tvålar innehåller naturligt glycerin som är en typ "biprodukt" av förtvålningen. Glycerinet gör tvålen mildare men det kan blanda sig med fukten som finns i luften och det kondenserar sedan på tvåls yta. "Svetten" är ett bra tecken i sig. Det menar bara att tvålen innehåller glycerin som verkligen är bra för huden men, om det blir för mycket, det kan leda till härskningen. Nu har jag ställt tvålen i övrevåningen och jag hoppas att den torkar snart. Recepet till druvkärnsolja tvål blir så här:
600 g olivolja
200 g kokosfett
200 g druvkärnsolja
133 g kaustiksoda (8% rabatt)
300 g vatten
10 ml lemon myrtle (Backousia citriodora)

Jag tillverkade tvålen enligt kallprocessen och, när massan blev tjöckare och "randen" började synas, tillsatte jag den eteriska oljan.


Tänk på säkerhet innan ni börjar att laga tvål! Läs sidan under bloggens rubrik ordentligt och kom ihåg att inte variera en enda prick i receptet om ni inte har lärt er hur kaustiksoda räknas ut. Man hittar en förklaring om doseringen av kaustiksoda och detaljerade instruktioner om kallprocessen i tvålskolan här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar