torsdag 19 augusti 2010

Lavendelolja

Förra veckan gjorde jag lavendelolja ur blommorna som jag plockade i mammas trädgård i Italien. Det traditionella sättet att framställa örtolja består av tre steg: Man proppar örter i en glasburk, fyller i med oljan och ställer burken i en solig, varm plats i 30 dagar. Det låter enkelt och genuint men det finns några nackdelar som man får överväga: Ju mer längre oljan står i kontakten med fukten som finns i växterna, desto mer stiger risken att den härsknar och jäsar. Dessutom kan bakterier trivas i en sådan miljö så att det händer ofta att oljan får odör eller en slemming konsistens. På grund av detta, föredrar jag en snabbare och mer hygienisk metod som jag fick lära mig för några år sedan ut av min vänn Marina.
Allt som behövs är en syltburk i glas - typ Bormioli Rocco - en gryta (gärna en tryckkokare), kokande vatten och lite tålamod.
Först och framst häller jag kokande vatten i burken så att det blir ren och bakteriefritt, sedan ställer jag den på gallret tills den är ordentligt torkad.
Nästa steg är att proppa full burken med de torkade växterna och att tillsätta oljan.
Jag tycker att det är bäst att använda torkade örter för att de har en mindre fuktmängd. Örter får silas ordentligt men inte tvättas.
Angående typ av oljan tycker jag att man får välja olika sorter beroende på hur man tänker göra med den färdiga produkten. Vill man göra tvål eller salvor då är olivolja ett bra val men om man tänker framställa massageolja är det bättre att använda oljor som blir snabbsugna av huden. Det kan vara solrosolja eller sötmandel eller druvkärnsolja eller majs eller, för luxiga massager, nyponrosfrö-, aprikoskärn-och jojobaolja.
Jojoba, trots att det är ett dyrbar ämne, skulle faktiskt vara det bästa valet för att framställa en örtolja som har nästan oändlig hållbarhet. Jojoba är egentligen ett flytande vax och det kommer alldrig att härsknar.

När oljan och växter är i burken, sätter jag lock på och överför behållaren i min tryckkokare. Sedan häller jag kokande vatten i och lås locket för att fånga in värmen. Nu är målet bara att behålla värme på lagom läget i ungefär två eller tre dagar.
Man kan av och till tillsätta ännu mer kokande vatten eller ställa grytan på spisplattorna när matlagning är färdigt eller stoppa den i ungen. Alla metoder till att behålla burken varm så längre som möjligt är tillåtna!
När olja är färdig, får man bara sila av blommorna och förvara oljan i en ren glasflaska.
För försiktighets skull, framställer jag den mändg örtolja jag tänker använda så att den är alltid nylagad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar