onsdag 21 juli 2010

Inspirerande böcker: "Bread matters" av A. Whitley

Det börjar alltid med en bok. Varje gång jag letar efter inspiration, råd, uppmuntran vänder jag alltid mig till en bok. Så har jag bestämt mig för att tipsa lite grann här på bloggen om böckerna som har varit en viktig upplevelse i mitt liv och av vilka andra kan kanske dra nytta.
Jag börjar med min älskade bok om bröd "Bread matters" av Andrew Whitley. Allting man behöver veta om brödet finns där och jag har uppskattat mest berättelsen om hur massproducerat bröd egentligen tillverkas. Man lär sig verkligen varför brödet som vi köper färdigbakat i plastpåsar kan bli så dåligt till smaklökar, hälsan och plånboken. Sedan får man en massa förnuftiga och praktiska råd till att baka alla sorter bröd: med surdeg, utan surdeg, med glutenfri mjöl, med socker och smör och fröer och frukt....
Även om jag har köpt många andra böcker om bröd efteråt, har jag verkligen Whitley att tacka för allt jag vet om ämnet. Hans bok har fått en alldeles speciell plats i min bokhylla och jag återvänder ofta till den till att få ny inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar