fredag 16 april 2010

Tänk på vattnet

En av de märkligaste konsekvenserna att använda hemtillverkat tvättmedel istället för det massproducerat är att man så småningom byter upp även sitt sätt att tänka.
Till en viss del är man tvungen att sluta ta saker för givna och att titta på samma, gamla saker i ett helt olikt sätt.
Innan jag började tillverka mitt eget tvättmedel, var förhållanden med min tvättmaskin varken uppmärksam inte särskilt trevlig: jag proppade den full med dåligsorterade grejer, låste dörren, öste inne tvättmedel, tryckte på knappen, punkt slut.
Jag hade väl andra högre, viktigare uppdrag att utföra än att ta hänsyn till en dum, snurrande maskin! Men jag fattade helt fel...
Man kan faktiskt spara pengar, hjälpa miljön och känna sig bättre också genom att bli medveten om hur en dum, snurrande tvättmaskin fungerar.

Ett bra sätt att börja med är att lära sig att en av de mest avgörande faktorerna som påverkar tvätts utgång är inte tvättmedel eller temperature utan vatten.
Ju hårdare vatten är desto mindre effektiv blir tvättmedel och man är tvungen att höga dosering till att nå samma resultat. Reglen gäller med alla tvättmedel, varken hemtillverkade eller inte.
I Sverige har ungefär 80% av hushållen mjuk vatten (d.v.s. mellan 0 till 4,9°dH)men lägen kan variera ibland även inom samma kommuns gränser. Var jag bor till exempel är vatten hårdare än i andra delar av kommunen och därmed kan jag räkna ut en högre mängd tvättmedel.
När man vet vattens hårdhet i sitt område kan man börja sperimentera med det flytande hemtillverkat tvättmedlet tills man blir nöjd med resultaten.
Här i mitt område får man vatten med medel hårdhet (7,5 i en band av 5,0-9,8°dH) och jag använder 1-2 dl flytande tvättmedel till vitt eller kulörta textilier. Till att sänka hårdhet och effektvisera tvåls jobb, tillsätter jag 1-2 ms. natriumbikarbonat(baking soda) och 1,5 dl äpplecidervinäger som mjukgörinsmedel. Oftaste ställer jag om temperaturen mellan 30-50° och väljer bort förtvätt. Kommuners webbsajter runt omkring Sverige kan ge upplysning om vattens hårdhet i olika område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar