tisdag 30 mars 2010

Flytande tvättmedel

Tvålen, som katterna, har många liv! Den kan bearbetas och återvinnas i en massa olika sätt till att passa till olika hemsysslor. Att förvandla fast tvål till flytande tvättmedel är det smidigaste sättet att dra njuta av det naturliga alternativet i tvättmaskinen också. Man gör så här:
1. Tvålflingor
Först och framst bör man riva tvålen i små flingor. En matberedare, en rivjärn eller även en ostkvniv passar bra till jobbet.
Det går gärna jättebra att förbereda massor fligor i förväg. Man får bara hålla dem torka i glas- eller plast- burkar och använder dem när det behövs.

2. Lite räkning
Tumregel är att räkna 1 del tvålflingor till 10 delar vatten (till exempel 100 gr flingor till 1 liter) men, beroende på vilken typ av tvål man använder, får vätskan justeras i bland till att nå rätt konsistens. I stor sett kan jag säga att om man använder vegetarisk tvål behöver vatten inte justeras men om man använder istertvål, kan en liten justering krävs.
3. Tillsätt kokande vatten
Jag koker up vattnet i kokaren, häller det i rostfria grytan och tillsätter tvålflingorna utan att röra. Genast ställer jag locket på grytan och låter den stanna några timmar eller över natten. Vattens värme borde vara tillräcklig hög att smälta tvålen men, om det inte blir så, man kan ställa grytan på plattan och värma upp lite mer. Lösningen måste inte koka up men det bara får bli riktigt varm och ge ut ångan. Akta för att tvålen, precis som mjölk, kokar snabbt över om plattan blir för varmt! När tvålen har smält, får den svalna.


4. Färdig!
När tvättmedlet har svalnat ordentligt, kan man testa konsistensen. Har lösningen blivit för tjock, tillsätter man lite kokande vatten och testar igen när tvålen har kylat. Processen kan upprepa tills man är nöjd med konsistensen. Jag gillar riktig gel-liknande konsisten, till exempel, för att jag tycker att det passar bäst min tvättmaskin.
Jag förvarar det flytande tvättmedlet i återvinnade plastflaskor eller burkar. Om rumtemperaturen är ganska låg, kan tvättmedel förtjocka igen men det krävs bara lite mer varmt vatten till att lösa problemet!


5. Lite doft
Eteriska oljor kan sättas till tvättmedel till att ge lite god doft. Jag använder mest lavendel (Lavandula angustifolia) eller en blandning av Tee-tree (Melaleuca alternifolia) och pepparmynta (Mentha piperita). Jag har tappat beroende av starka, kommerciella doftar så en tesker eteriska olja per liter flytande tvättmedel räker till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar