tisdag 23 mars 2010

Ett litet kliv

Jag började intressera mig av tvåltillverkning för 10 år sedan bara för att jag tänkte att det var så roligt. Jag hade aldrig tänkt förrut att man kunde använda så massa olika, esotiska spännande ingredienser i sitt köket... Jag blev galen till att leta efter alla, möjliga oljor man kunde tänka sig: aprikoskärns olja, pumpafröns olja, ris olja och mango smör, kakao fett även gurkörtolja!
Att få titta närmare inne i naturens egen skafferi var en sådan oändlig, lärorik upplevelse vilken jag blev nästan beroende av! Så småningom lärde jag mig att var och en olja hade sin märkliga egenart och att man kunde njuta av den till fullo bara om man tog till sig konsten att skapa rätt blandningen. Jag började frossa med allting som stor om tvåltillverkning i bökerna och på nätet och det räkte aldrig till!
Tanken om konsekvenserna slog up plötsligt en dag medan mina tvåltillverknings glödande experimenter ligger i full fart.
Under den där perioden hade jag inte köpt en enda styck tvål i butiken utan jag nästan hade blivit självförsörjande med tvättmedel i badrummet, köket och tvättstugan. Vilken upptäckt hade jag gjort! Jag bara satt tyst och funderade...
Under några månader i rad hade jag varken köpt inte använt främmande kemikalier tillverkade av industrin fast jag hade bara valt naturens bästa ingredienser till att tvätta min kropp och mina kläder. Vad menade detta i ett bredare perspektiv då? Jo, det kunde kanske innebära att, tack vare mitt litet val, den globala konsumptionen av kemikalier borde ha sjunkit och mindre förpackingar borde ha producerats, mindre varor körts runt omkring i världen, mindre energi använts, mindre avfall lagts upp någonstans....
Kunde väl tvål rädda världen då? Kanske, kanske inte. Men jag kände att jag i alla fall hade börjat dra mitt strå till stacken och jag ville bara att forsätta med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar