onsdag 10 mars 2010

Medelhavet tvål

Ägentligen våren är på väg! Idag kikar solen fram kökfönstret och det blåser ljummare och skönare där ute. Mitt olivolja tvål, som jag tillverkade för två veckor sedan, har torkat ut så snabbt att det kändes nästan färdigt. Jag har tillverkat mitt eget tvål i nästan tio år och experimenterat med en massa ingredieser men det här är absolut bästa. Extra vergine olivolja, vatten, kaustiksoda...inget annat. Det är så enkelt att göra, så väsentligt. Vill man lära sig att tillverka tvål? Då får man absolut börja med detta! Olivolja är kungen när det gäller tvåltillverkning och det har använts i tusentals år mellan Italien och Frankrike till att framställa savon de Marseille eller sapone di Savona. Jag har valt extra vergine den här gången därför att det doftar så himlagott men vanlig olivolja funkar likabra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar