tisdag 20 juli 2010

Lavendel

Jag åkte hem i Italien i början av juli. Den tredje upplagan av min bok om tvåltillverkning ska gå på tryck i hösten och jag fick delta i fotograferingen.
Temperaturen låg ständigt över 30 grader även på kvällerna, luften var fuktig och tung. Tågresor till och från Milano, med trasig air-conditioning och stinkande vagnar, drog mig direkt till minnes av den mardröm sommaren hade blivit för mig i de senaste åren. Min längta efter den svala, gröna, svenska naturen blev enormt, nästan odräglit!
Men trots hettan, föll det sig att besöket inte var så dåligt i alla fall. Pizzor och vänner gav bra stöd till min kropp och min själ. Och på köpet fick jag också plocka en massa lavendel ur min mammas trädgård! Växter vi satte för drygn tre år sedan har blivit gigantiska och de stod ut i full blom. Jag proppade min resväska full med de doftande blommorna och de torkar nu vid köks fönstret på väntan att komma till nytta. Jag tänker kanske laga lavendelolja till tvål eller salvor. Ni kommer snart att få se.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar