tisdag 17 augusti 2010

Blåbär på vita mattan

Blåbärsäsong är riktigt på gång nu och även min vita matta i vardagsrummet har fått dela "glädjen" det här året!
Det hände plötseligt en lördag kväll för två veckor sedan medan maken höll precis på att njuta av en skål blåbär med vaniljglass. Fläcken på mattan var enorm och det borde behandlas omedelbart med citronjus och kallt vatten men jag hade verkligen inget lust att ta fram svamp och hink... det var väl lördagkväll för sjutton! Så jag lät bli och det blev helt fel.

När jag hann titta på mattan efter att några dagar hade gått, hade fläcken redan satt fast inne i tyget. Kampen skulle komma att bli riktigt hård, det visste jag ju!
Först och framst försökte jag att skölj bort fläcken med ren citronjus. Syran som finns i citrusfrukter funkar som ett lösningsmedel för naturliga färgämne som till exempel finns i gräset, grönsaker eller frukt. Men man måste agera snabbt för att behandla tyg när fläck fortfarande är våt annars tappar citronjus sitt effektivitet.
Citronsyran kan bleka mörkt eller färgat tyg så det är bättre att använda det blandat med kallt vatten. Min stackars matta är vit så jag kunde göra ett undantag...

Blåbärfläcken bytte genast från mörkblå till lila när jag hällde citronjus på men det satt tyvärr fast. Jag slog då full ett hink med varm vatten, tillsatt lite av min såpa och doppade mattan i. Efter tre timmar hade fläcken bleknat ytterligare en del men det syndes fortfarande för mycket så att jag visste att det var dags för den sista, extrema åtgärd: perkarbonat.

Natriumperkarbonat är ett miljövänligt alternativ till klorin som man kan använda även i kallt vatten till att bleka vit tvätt och till att ta bort fläckar. Det är ganska svårt att hitta ren perkarbonat men på den svenska marknaden finns några bra produkter som innehåller perkarbonat blandat ihop med få andra tillsatser. Jag är inte så förtjust att använda kemikalier i mitt hem men jag vet att någon gång det kan vara oundvikligt och det var precis fallet.

Jag fyllde hinket med varmvatten från kranen och tillsatt två matskedar perkarbonat, sedan lät jag matta stå i tvätt för ett annat par timmar. Äntligen försvann fläcken men om jag inte hade slarvat att behandla den omedelbart, citronjus skulle ha varit tillräckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar